Przedsmaczek naszej imponującej galerii

009.JPG 024.JPG 065.JPG 066.JPG 051.JPG 049.JPG 056.JPG 077.jpg 054.jpg 002.JPG
baner5.gif

To warto wiedzieć

Więcej artykułów…

Nie daj się grypie

W   okresie   zwiększonej   zachorowalności   na   grypę,   należy   szczególnie   pamiętać

o zasadach   dotyczących   zarówno   zdrowego   stylu   życia,   jak   też   prostych   czynnościach

higienicznych,   które mogą  uchronić  przed  zachorowaniem.  Przedstawione  treści zawierają

zalecenia merytoryczne oraz metodyczne, które mogą zostać wykorzystane w profilaktyce

grypy i wskazania jak postępować w przypadku wystąpienia zachorowań.

Więcej…

Porady wychowawcze dla Rodziców

PORADY WYCHOWAWCZE DLA RODZICÓW

„Wyobraź sobie, że właśnie przeprowadziłeś się do nowego miasta. Nie znasz tu nikogo, ale bardzo chciałbyś nawiązać nowe przyjaźnie. Zapraszasz do domu sąsiadów, oni zapraszają Ciebie, jednak za każdym razem, kiedy się spotykacie, wszyscy dziwnie na ciebie patrzą i wydają się być zirytowani twoim zachowaniem.

”Co robię źle?”- Pytasz sam siebie. Jesteś zdezorientowany. Zachowujesz się tak jak zawsze, a jednak spotykasz się z dezaprobatą i odrzuceniem. Czujesz się niepewny i niespokojny.”


Wiele dzieci dorastających w domach, w których nie istnieją konsekwentnie wyznaczone granice, ma podobne odczucia. Dzieci potrzebują jasnych komunikatów na temat naszych zasad i oczekiwań, aby nauczyć się powszechnie akceptowanych zachowań!!!

Więcej…

Rozwój psychiczny dziecka

Rozwój psychiczny dziecka

Każda istota ludzka jest niepowtarzalną indywidualnością, jednak zachowania ludzkie rozwijają się według pewnego wzorca i dają się z dużą dozą trafności przewidywać. Ogólne wzorce zachowań dotyczą poszczególnych etapów życia ludzkiego.

Przyczyn konkretnych zachowań należy szukać w samym dziecku, a powodem mogą być po prostu właściwości określonego wieku albo danej osobowości. Może też być tak, że dziecko znalazło się w sytuacji szczególnie mu nie odpowiadającej albo stawiającej przed nim zbyt wielkie wymagania w stosunku do wieku. Dziecięce zachowania mają sens. Na szczęście im więcej rodzice o nich wiedzą, tym więcej sensu potrafią z nich wydobyć. Ciało waszego dziecka rozwija się według określonego wzorca i to samo dzieje się z jego psychiką. Wrodzone predyspozycje oraz właściwości etapu rozwoju, który dziecko osiągnęło wpływają na jego zachowanie w stopniu nie mniejszym niż sposób, w jakim jest ono traktowane przez rodziców.

Więcej…

Integracja Sensoryczna w przedszkolu.

Integracja Sensoryczna w przedszkolu.

Każdy z nas wie jak funkcjonują takie zmysły jak wzrok, słuch, węch i smak. Co się tyczy posiadania pozostałych trzech – zmysłu dotyku, równowagi i propriocepcji to niemalże nie zdajemy sobie sprawy.

ZMYSŁ DOTYKU – służy nam do odbioru i różnicowania wrażeń czuciowych z powierzchni skóry.

ZMYSŁ RÓWNOWAGI – pozwala nam na odczuwanie zmian w trakcie ruchu i siły grawitacji.

ZMYSŁ PROPRIOCEPCJI – ułatwia nam odczuwanie siebie np. ułożenie rąk i nóg w przestrzeni.

INTEGRACJA SENSORYCZNA to umiejętność gromadzenia przez mózg wrażeń ze wszystkich zmysłów, rozpoznawanie ich, przetwarzanie i integrowanie ze wcześniejszymi doświadczeniami w taki sposób, aby mogły być wykorzystane z jednoczesną prawidłową reakcją organizmu. Ogólnie mówiąc to nic innego jak proces celowej organizacji zmysłów.

Więcej…

Bądź bezpieczny w czasie wakacji!!!

Bądź bezpieczny w czasie wakacji!!!

 

Nadchodzą tak wyczekiwane przez wszystkie dzieci  WAKACJE. Będzie to okres zabaw i nowych przeżyć. Korzystając z czasu wolnego nie zapominajcie jednak o bezpieczeństwie. Każdy musi zwracać uwagę na różne zagrożenia podczas wakacyjnego wypoczynku, aby po jego zakończeniu pozostały tylko dobre wspomnienia.

Poniżej można zapoznać się z podstawowymi zasadami bezpiecznego spędzania wolnego czasu. Są to zalecenia Rzecznika Praw Dziecka i służb porządkowych policji,  abyście umieli poradzić sobie w trakcie zaistnienia nieprzewidzianych sytuacji.

Więcej…

Kształtowanie dziecięcej fantazji

,,Kształtowanie dziecięcej fantazji”

Dlaczego dzieci fantazjują? Czy fantazja oznacza ucieczkę do własnego świata, czy też jest przejawem niezwykłej kreatywności dziecka? Na co powinnyśmy zwrócić uwagę w naszych reakcjach na dziecięcą fantazję?

Takie i inne pytania często zadają sobie rodzice, w tym artykule postaram się na nie odpowiedzieć.

Każde dziecko rodzi się z naturalną ,bogatą wyobraźnią. Istotnie ważne jest, aby stwarzać dziecku okazję do fantazjowania, kształtowania jej i wykorzystywania. Jeśli nie będziemy stwarzać dziecku takich okazji, wyobraźnia stanie się słabsza a z biegiem lat może nawet zaniknąć. Możemy zadać sobie pytanie : po co nam wyobraźnia ? Odpowiedź jest bardzo prosta. Gdy nasza wyobraźnia jest dobrze rozwinięta, tym lepiej rozwija się nasz mózg, a co za tym idzie inteligencja. Wyobraźnia jest pomocna w życiu codziennym, bez niej nie umielibyśmy przewidzieć konsekwencji wielu działań. Pomaga ona również rozwiązywać napotykane problemy i im zapobiegać. Wpływa także na wrażliwość emocjonalną i odgrywa szczególną rolę w nauce. Dzięki niej łatwiej zapamiętujemy różne rzeczy, sprzyja także rozwojowi kreatywności.

Rozwój aktywności twórczej, wyobraźni i umiejętności fantazjowania prowadzi do doskonalenia płynności myślenia, wdraża do samodzielności w rozwiązywaniu zadań, rozwija zainteresowania, koncentrację, pamięć, uczy umiejętności skojarzeniowej, oraz motywuje do działania.



Na szczęście w dzisiejszym świecie dzieciom nie brakuje fantazji.

Mają łatwy dostęp do zabawek i sprzętów, zajęcia w przedszkolu dają okazję do manipulowania ,rozwijania działalności twórczej, eksperymentowania oraz kreatywnego działania.

Tadeusz Śliwiak podkreśla ;

,,WYOBRAŹNIA TO SZTUKA MARZEŃ, PRZY

 

JEJ BRAMIE NIE MA BUDKI STRAŻNIKA

 

ANI ŻADNYCH NAPISÓW”



Co zrobić w sytuacji kiedy dziecko zaczyna opowiadać wymyślone historie, które nie mają odniesienia do rzeczywistości. Często historie te są znacznie ubarwione. Dzieje się tak ze względu na to że wyobraźnia małego dziecka jest nieprawdopodobnie żywa, a on sam nie odróżnia faktów od fikcji. Kiedy maluch nieugięcie twierdzi, iż w pokoju stoi, np. smok to naszą pierwszą reakcją na taką sytuacje jest zaprzeczenie. A przecież on sobie naprawdę wyobraża smoka. Jeżeli te wyobrażenia wiążą się z dziecięcym lękiem, należy spróbować urealnić sytuacje a przede wszystkim mocno przytulić dziecko i okazać mu nasze wsparcie. Jeśli mała dziewczynka mówi: " Umiem piec ciasto", to może znaczyć, że właśnie o tym marzy.

 

Przykłady zabaw rozwijających wyobraźnię

i wspomagających kreatywne myślenie:



  • ,,Co kryje się w plamie?" -na kartkę z bloku technicznego wylewamy kilka kropel tuszu lub farby wodnej. Następnie zginamy kartkę na pół, a później ją rozkładamy. Proponujemy, by dziecko wymyśliło, z czym kojarzy mu się plama, co przedstawia .

 

  • ,,Kreatywne rysowanie"- aby pobudzić wyobraźnie dzieci możemy zaproponować im kreatywne rysowanie. Najpierw poprośmy, by narysowały na przykład „kwiat”, a później, by z kwiatka powstało zwierzę. Dalej ze zwierzątka pojazd i tak dalej.

 

  • "Coś z niczego"- należy przygotować dużo starych gazet i czasopism, taśmę klejącą, spinacze. Teraz zaproponuj dziecku, aby wykonało cos co można założyć na rękę, coś co będzie latało, coś co można nosić na głowie, co można dać komuś w prezencie.

 



  • ,,Zagadki z szufladki”- zagadki to forma zabawy, którą dzieci bardzo lubią-lubią je zarówno rozwiązywać jak i układać. Zaproponujmy dzieciom nieco inną odmianę zagadek. Umieśćmy w szufladzie kartoniki ,np. w różnych kolorach, kształtach(koło, trójkąt, prostokąt, owal, kwadrat),ze skrzydłami, z nosami, z włosami itd. Poprośmy, by dzieci spróbowały wyobrazić sobie odpowiedz na pytanie: Co to może być?

Kolejno losujemy kartoniki z szuflady, tak by za każdym razem dziecko mogło sobie do wyobrażonej postaci dołożyć kolejną jej cechę. Na koniec spróbujmy narysować swoje postacie i nazwać je.

 

  • ,,Jesteś…” w celu kształcenia kreatywnego myślenia zaproponujmy dzieciom zabawę polegającą na identyfikowaniu się np. ze zjawiskami przyrodniczymi .Poprośmy ,by dzieci wyobraziły sobie siebie jako zjawisko: jestem wiatrem ,jestem deszczem, jestem burzą, jestem tęczą, jestem trzęsieniem ziemi, jestem mgłą…

 

*Podsumowując;

Dziecięce fantazjowanie staje się więc źródłem swobodnej twórczości dziecka. Konstruując, malując, wyklejając,

komponując, opowiadając, dzieci odzwierciadlają swoje wyobrażenia. Kiedy dziecko ma dobrze rozwiniętą wyobraźnię, jego

„działania” są niepowtarzalne.

 

 

Opracowała; Hanna Węgrzynowska

Bibliografia:

L. Kołodziejska ,,Kształtowanie dziecięcej fantazji” w ,,Wychowanie w Przedszkolu” nr 3/2015

J .Olkusz ,,W świecie wyobraźni” w Wychowaniu w Przedszkolu” nr 1/2013

Ruch, muzyka i ekspresja

Ruch, muzyka i ekspresja

 



„Ruch i muzyka” – pod takim właśnie hasłem brzmi jedno z głównych zadań

zaplanowanych do realizacji w naszym przedszkolu na rok szkolny 2014/2015.

Wśród wielu czynników wpływających na ogólny rozwój człowieka to ruch i

muzyka zajmują szczególne miejsce.

Ruch jest jedną z najważniejszych potrzeb rozwojowych dziecka. Już z natury

pragnie ono ruchu, lubi zajęcia tego typu i tylko chore lub opóźnione w

rozwoju dziecko stroni od ruchu lub uprawia go w niewielkich dawkach.

Muzyka, zabawa, taniec – to świat bliski dzieciom w wieku przedszkolnym.

W krainie dźwięku i ruchu każdy znajdzie coś dla siebie, co go zainteresuje,

pobudzi do działania, przyniesie radość i zadowolenie. Dla jednego będzie to

śpiewanie piosenek, dla innego taniec, improwizacja, swoboda. Dziecko zdrowe

charakteryzuje się niespożytą aktywnością ruchową, przy czym męczy się ono

dość szybko, ale jeszcze szybciej wypoczywa i po krótkiej przerwie może znów

podjąć krótkotrwały wysiłek w działalności zabawowej lub sportowej. Stąd

wniosek, że zajęcia ruchowe inspirowane przez nauczyciela powinny odznaczać

się na ogół dużą intensywnością i tylko krótkie momenty spoczynkowe

wystarczą dziecku do regeneracji sił. Ruch mało intensywny, anemiczny, nie

interesuje naszych wychowanków i nie ma większego znaczenia ani w sensie

fizjologicznego, jak i pedagogicznego oddziaływania.

Na skutek wielu badań wiemy już dziś, iż motoryczność dziecka przedszkolnego

wyrasta z warstwy psychicznej i charakteryzuje się spontanicznością oraz

tendencją do samowyrażania się, do kreatywności. Źródłem tych cech jest

przewaga procesów pobudzania nad hamowaniem. Motywacją do działania są

głównie przeżycia dodatnie, przy czym im zdrowsze dziecko, tym jaskrawiej

występuje u niego rozrzutność i fantazyjność ruchów, które podkreślają jego

osobowość, a zatem spełniają zasadnicze warunki ruchu twórczego.

Zjawisko kreatywności wykorzystujemy poprzez stosowanie różnorodnych

metod twórczych (ekspresyjnych). Spośród tej grupy metod zachęca się do

wprowadzenia opowieści ruchowej, gimnastyki twórczej R. Labana, K. Orffa,

gimnastyki rytmicznej A. i M. Kniessów czy ruchu rozwijającego W. Sherborne.

W metodach twórczych odchodzi się od komend, stereotypowych kolumn

ćwiczebnych, a wprowadza się przyjemny nastrój sprzyjający twórczości, często

stosuje się muzykę, przybory, przyrządy, pracę z partnerem i w grupie oraz

różne formy aktywizacji ruchowej ( pantomima, improwizacje ruchowe,

inscenizacje, sceny dramatyczne, ćwiczenia muzyczno – ruchowe itp.).

Nauczyciel wymagający od swych wychowanków kreatywności, sam musi się

wykazać tą cechą, tworząc coraz to nowe pomysły zadań ruchowych

stosownych do właściwości wieku, warunków pracy i temperamentu swych

podopiecznych.

Wspomniane metody bądź wybrane elementy tych metod od wielu lat z

powodzeniem stosujemy w naszym przedszkolu. Zabawy te rozwijają

aktywność dziecka i wyzwalają jego inicjatywę, pomysłowość i samodzielność,

pobudzają wyobraźnię i ambicję. Są to zabawy, które pozostawiają dziecku

pełną swobodę i dowolność w sposobie wykonania. Sam udział w zabawie

pozwala dziecku na ocenienie swoich możliwości w porównaniu z innymi i budzi

wiarę we własne siły. Rozwijają się uczucia koleżeńskie, współdziałanie w

zespole, uczynność i chęć niesienia pomocy innym.

Dlatego sądzę, iż należy kłaść nacisk na stosowanie aktywnych metod

twórczych, które są bardziej atrakcyjne, kształcą ogólną kulturę, estetykę ruchu,

samodzielność oraz pozwalają uwzględnić zasadę indywidualizacji.

W dzisiejszym świecie człowiek powinien być twórczy, aktywny i wrażliwy na

potrzeby drugiego człowieka.

opracowała: Krystyna Płatek

Bibliografia:

- W. Gniewkowski „Metody twórcze WF…” w: „Wychowanie w Przedszkolu” nr 10/2008

- K. Kiwior „Rola rytmiki w rozwoju dziecka” w: „Wychowanie w Przedszkolu” nr 11/2012

- J. Raszka „Muzyczna kraina” w: „Wychowanie w Przedszkolu” nr 7/2008