ZASADY WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO

ZASADY WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO

  • Zasada zaspokajania potrzeb dziecka
  • Zasada aktywności
  • Zasada indywidualizacji
  • Zasada organizowania życia społecznego
  • Zasada integracji (treści oraz wychowania i kształcenia)

FORMY

  • Zajęcia i zabawy dowolne — z własnej inicjatywy w czasie na to przeznaczonym
  • Zajęcia obowiązkowe
  1. Codzienne zajęcia organizowane przez nauczyciela indywidualne, w zespole, z całą grupą
  2. Czynności samoobsługowe
  3. Prace użyteczne (np. dyżury, spacery, wycieczki)
  4. Uroczystości
  • Sytuacje okolicznościowe

METODY

  • Metody czynne
  • Metoda samodzielnych doświadczeń
  • Metoda kierowania własną działalnością dziecka
  • Metoda zadań stawianych dziecku
  • Metoda ćwiczeń utrwalających

Metody percepcyjne (oglądowe)

  • Obserwacja i pokaz
  • Osobisty przykład nauczyciela
  • Udostępnianie sztuki (dzieła plastyczne, przestawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne)

Metody słowne

  • Rozmowy
  • Opowiadania,
  • Zagadki
  • Objaśnienia i instrukcje
  • Sposoby społecznego porozumiewania się 
  • Metody żywego słowa

Ponadto inne nowatorskie toki metodyczne:

  • Odimienna  metoda nauki czytania I. Majchrzak
  • System edukacji przez ruch D.Dziamskiej
  • Storyline
  • Metoda projektów
  • Edukacja matematyczna metodą prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej
  • Metoda Montessori w przedszkolu
  • Metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne
  • Inne.